صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «عینیّت ماهیّت و وجود» برگزار شد


پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی «عینیّت ماهیّت و وجود» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد
 
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، پیش اجلاسیه «عینیّت ماهیّت و وجود» با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی روز پنج شنبه 28 اردیبهشت برگزار گردید.
 
در این نشست علمی که با ارائه آیت اله غلامرضا فیّاضی همراه بود، آیت الله علی اکبر رشاد، حجج الاسلام و المسلمین استاد یداله یزدان پناه، دکتر عبدالحسین خسروپناه و استاد سعید جوادی آملی به عنوان شورای داوران، و حجج الاسلام و المسلمین دکتر عسکری سلیمانی، دکتر حسین عشاقی و دکتر سیدمحمد انتظام به عنوان ناقدان طرحنامه حضور داشتند.

بنا به این گزارش، آیت الله فیاضی درباره نظریه خود بیان داشت: نظريّة «اصالت وجود و اعتباريّت ماهيّت»، كه مهم‌ترين و پرآوازه‌ترين مسأله در مابعدالطبيعة صدرايي است، از يك سو، پرسش‌هاي فراواني برانگيخته، و از سوي ديگر تفسيرهاي متفاوتي يافته است.
وی افزود: تفسير صحيح و قابل دفاع از اصالت وجود و اعتباريّت ماهيّت که با آن مي‌توان به پرسش‌هاي پديد آمده پاسخ گفت و نيز تفسيری که مورد نظر خود ملاصدرا از اصالت وجود بوده است موضوع نظريّۀ پیشنهادی است.
آیت الله فیاضی در تشریح این نظریه بیان کرد: 
حاصل این نظریّه آن است که در مورد «اصالت وجود و اعتباريّت ماهيّت» دست‌كم، سه تفسير وجود دارد كه از آن ميان، تنها تفسير نخست درست و قابل دفاع است و براساس آن، پرسش‌هايي كه در باب اين نظريّه مطرح شده است پاسخ‌هايي سرراست‌ مي‌يابد و همين تفسير با سخنان صدرالمتألهين، مبتكر نظريّة اصالت وجود، نيز سازگار است.
وی ادامه داد: 
آن تفسير اين است كه در مورد هر شيء خارجي، از ميان دو حيثيتِ وجود و ماهيّت، آنچه اساس و پاية تحقّق آن شيء است وجود است؛ يعني وجود بذاته موجود است و براي موجود بودن به ضميمه شدن چيزي (حيثيّت تقييديّه) نياز ندارد، اما ماهيّت بذاتها موجود نيست، بلكه به واسطة وجود، موجود گشته است.
این استاد حوزه تصریح کرد: پس آنچه بالذّات موجود است وجود است و ماهيّت كه با تحليل از وجود خالي شده بالعرض موجود است چون ماهيّت من حيث هي نه موجود است و نه معدوم و روشن است كه چيزي كه نه موجود است و نه معدوم تنها در عالم اعتبار موجود است، چون در عالم حقيقت ارتفاع نقيضين محال است.
آیت الله فیاضی در پایان گفت: پس اينكه وجود اصيل و ماهيّت اعتباري است بدين معنا  نيست كه ماهيّات در خارج تحقّق ندارند. بلكه ماهيّت و وجود در خارج عينِ هم‌اند و نمي‌شود چيزي كه عينِ وجود است معدوم باشد. از اين‌رو، ماهيّت نيز به عين موجوديّت وجود حقيقتاً موجود است. 

 
كد خبر:39868
منبع خبر:روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره
تاريخ خبر:1396/02/30