صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


زمینه‌سازی برای ارائه واحد درسی نظریه‌ پردازی در دانشگاه‌ها


جلسه 96 شورای علمی راهبردی دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌هی نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد برگزار شد.
 
 
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، در جلسه شورای علمی راهبردی این دبیرخانه که به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد برگزار شد در خصوص  اعلام اعضای جدید شورای تخصصی علوم اجتماعی و بررسی پیشنهاد ارائه واحد درسی نظریه پردازی در دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد.
بنا بر این گزارش، در ابتدای جلسه حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر هیأت حمایت درباره دستور جلسه مربوط به اعلام نیاز مبنی بر معرفی اساتید جدید به شورای تخصصی علوم اجتماعی در حوزه‌های مرتبط با این شورا  گفت: دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، که دارای پنج شورای تخصصی علوم رفتاری، اجتماعی، عقلی، نقلی و معماری و هنر است با توجه به تنوع موضوعی طرح نامه‌های واصله و همینطور به‌منظور افزایش مشارکت اساتید بیشتر به پیشنهاد شورای تخصصی علوم اجتماعی اقدام به دعوت از چند استاد تمام و دانشیار به عنوان عضو پیوسته این شورا داشته است.
وی ادامه داد: امید است با افزوده شدن این اساتید طرح نامه‌های واصله با سرعت بیشتر، ارزیابی و تعیین تکلیف شود.
همچنین در ادامه این نشست، دستور جلسه دوم مبنی بر پیشنهاد ارائه واحد درسی نظریه پردازی در دانشگاه‌ها بررسی شد. مطابق این پیشنهاد هدف از این واحد درسی «آشنايي با ايده، نظريه و نظريه¬پردازي» و «آماده شدن دانشجويان براي ارائه نظريه‌ در قالب رساله دكتري» است. پس از ارائه این پیشنهاد هر یک از اعضا نظرات خود را اعلام داشتند که اهم آن عبارت بودند از: عدم مهیا بودن ادبیات مرتبط با درس، ارجحیت کارگاه آشنایی با نظریه پردازی بجای ارائه واحد درسی، تعیین دو واحد درس اختیاری در مقاطع دکتری به این نام، تدریس محتوای مباحث نظریه پردازي در درس روش تحقیق.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی¬های نظریه پردازی، نقد و مناظره پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا، عبدالحسین خسروپناه طی سخنانی گفت: در مقطع فعلی با ارائه این پیشنهاد به شورای تحول علوم انسانی مخالفم، چرا که معتقدم در حال حاضر ابزار آموزش از قبیل منابع موثق و دسته اول و همچنین ادبیات و چارچوبی منسجم برای تهیه کتاب آموشی این درس وجود ندارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم دو دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه عالی دفاع ملی که نمایندگانشان در جلسه حاضرند در کارگروه¬هایی به‌صورت جداگانه اجرای آن در دانشگاه‌های خود را بررسی و در صورت امکان به‌صورت نمونه پیاده سازی کنند. پس از آن با بررسی عملکرد و بازخورد تصمیم‌گیری‌های کلان‌تر صورت بگیرد.
آیت اله رشاد رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره نیز در این جلسه با مثبت برشمردن مباحث و نظریات تحلیلی اعضا پیرامون این پیشنهاد گفت: اصل اقدام، اقدام خوبی است، به شرطی که اسباب و لوازم آن مهیا شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دانشگاه¬های نامبرده شده بهتر است یک تیم اجرایی قوی که شامل اساتید و صاحب‌نظران برجسته حوزه علوم انسانی باشند اقدام به تعریف سرفصل دروس و مباحث پیرامون آن ورزند و وظیفه برنامه¬ریزی و اجرا را بر عهده گیرند.
كد خبر:40813
منبع خبر:روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره
تاريخ خبر:1396/07/22