صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه


عوامل غیر معرفتی در تولید خشونت دینی موثر هستند
 

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظرهحجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر هیأت حمایت از کرسی­ های نظریه پردازی، نقد و مناظره، به عنوان سخنران در این همایش با بیان اینکه عوامل معرفتی خشونت در جهان اسلام یا هرمنوتیک و خشونت دینی موضوع صحبت بنده است بیان کرد: خشونت دینی گاهی زائیده عوامل معرفتی است و گاهی هم معلول عوامل غیر معرفتی است. مقصود از عوامل معرفتی تفسیر افراطی از کفر، جهاد، بدعت، ارتداد، بی اعتنایی به عقلانیت و استفاده نکردن از اجتهاد فنی، نداشتن نگرش معنویت به دین است.
 عضو شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: اما سوال اساسی این است که چرا تفسیرهای افراطی از کفر و جهاد و بدعت و ارتداد در میان طرفداران خشونت دینی تحقق می یابد؟
وی مهمترین عامل معرفتی خشونت دینی را  مدل هرمنوتیکی آنهاست دانست و گفت: مقصود من از هرمنوتیک، تنها استفاده از علومی مانند ادبیات عرب در فهم متون اسلامی یا رعایت قواعد زبانشناسی نیست-اگرچه این علوم برای فهم درست لازم است-اما مقصود من از هرمنوتیک در این مقاله، کاربرد مقاصد شریعت و اهداف دین در فهم متون دینی است.
خسروپناه ادامه داد: اگر کسی هدف و مقصد شریعت را کسب قدرت دنیوی بداند تلاش میکند با فهمی جنگ طلبانه، اقتدارگرایانه و خشونت آمیز از دین بیابد و چنین فهمی را در عمل هم نشان دهد. برای مثال 1700 نفر سرباز شیعی مرکز آموزشی اسپایکر را در یک زمان به قتل میرسانند.  همان کاری که داعش در تکریت عراق به عنوان نمونه کرد.
دبیر هیأت حمایت از کرسی­های نظریه پردازی، نقد و مناظره تصریح کرد: اما اگر کسی مقاصد دین را هدایت انسان از طریق معرفت، معنویت، صلح، محبت، حسن خلق و خدمت خلق بداند و این مقاصد دینی را در فهم متون دینی بکار بگیرد بدون شک فهمی که از متون دینی خواهد داشت عبارتست از فهم محبت آمیز، و دارای کرامت دینی،  نه خشونت دینی. چون مخلوقات از نظر پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) خانواده خدا هستند و حقیقت دین از نظر اسلام محبت است و حسن خلق.
وی گفت: این درک از شریعت هر بدعت و نوآوری را منفی نمیداند؛ جهاد را دفاع از جامعه اسلامی میشمارد،  مجازات را تنها برای مرتد محارب و سرکش روا می دارد.
خسروپناه در ادامه با بیان اینکه که امروز خشونت دینی را در جهان کنونی در کشورهای فلسطین، عراق، سوریه توسط افراطیون از یهودیان افراطی یا مسلمانان افراطی مشاهده میکنیم این پرسش را مطرح کرد که اما آیا این خشونت دینی بیشتر معلول عوامل معرفتی یا همان عامل هرمنوتیکی است؟
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به این پرسش خاطر نشان کرد: از نظر من پاسخ منفی است. امروزه خشونت سیاسی در دنیای استعمارگر، و خشونت اقتصادی در سرمایه داری نئوکلاسیک، و خشونت فرهنگی در سینمای هالیود زمینه را برای تولید و توزیع و استفاده از سلاح های کشتار جمعی و سلاحهای هسته ای و شیمیایی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: اگر هیتلر جنایت خود را بر ترانسفرمیسم داروین مبتنی میکند به این جهت است که برای قدرت طلبی خودش دلیل تراشی کند. جنایت صدام در حمله شیمیایی به حلبچه و کشتار مردم بی گناه  نیز معلول عوامل غیرمعرفتی است. بخش عظیمی از داعش نیز به دنبال قدرت بدون معرفت هستند.
خسروپناه گفت: پس باید خشونت را از سرچشمه آن بست و ازبین برد. یعنی قبل از اینکه بفکر خشکاندن خشونت دینی باشیم باید عوامل غیر معرفتی که منشا خشونت دینی است را از بین ببریم.
خسروپناه در پایان تصریح کرد: مبارزه جهانی بر ضد خشونت سیاسی، خشونت اقتصادی و خشونت فرهنگی در دنیای مدرن که یک مبارزه جهانی باید راه انداخت. تاز مانی که خشونت‌های اجتماعی نامبرده از بین نرود یا کاهش نیابد، امیدی به نابودی یا کاهش خشونت دینی نیست. چون خشونت دینی بیش از آنکه مدلول دلیل باشد و بیش از آنکه پشتوانه دلیل و معرفت داشته باشد، پشتوانه علل و عوامل اجتماعی دارد.
 
كد خبر:41143
منبع خبر:روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره
تاريخ خبر:1396/09/12