صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری برگزار شد


جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری روز شنبه 8 اردیبهشت 1397 برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری با حضور اعضای این شورا در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
 
در این جلسه که به ریاست دکتر غلامعلی افروز برگزار شد به ارائه گزارش عملکرد هیأت حمایت در سال 1396 و بررسی برنامه‌های پیش رو این دبیرخانه در سال جاری اختصاص داشت.

مجتبی غفوری دبیر شورای تخصصی علوم رفتاری گفت: تعداد طرحنامه های واصله به دبیرخانه اعم از نظریه پردازی، نقد، نوآوری، پایان نامه و مناظره تاکنون بالغ بر 586 طرح بوده است که از این میان بیش از 40 طرحنامه مرتبط با علوم رفتاری و همچنین از بین 330 کرسی ترویجی برگزار شده در سال گذشته بیش از 120 کرسی مرتبط با حوزه علوم رفتاری بوده است.

 
در ادامه دکتر افروز ضمن تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته دبیرخانه هیأت حمایت بیان کرد: یکی از موارد انگیزشی که میتواند به رونق فضای کرسی های نظریه پردای و همچنین مشارکت بیشتر اعضای هیئت علمی منجر شود، موارد حمایت از صاحبان کرسی های موفق است که دبیرخانه در حال تلاش است تا برخی از بندهای حمایتی آن را اجرا کند که این امر با همکاری سایر دستگاه ها و سازمان ها امکان پذیر است.

در این جلسه همچنین در خصوص راهکارهای رونق کرسی های علوم رفتاری بحث و تبادل و نظر صورت گرفت و اعضا پیشنهاداتی ازجمله تعامل بیشتر با دانشکده های علوم رفتاری، برگزاری کارگاه های آشنایی با کرسی های نظریه پردازی در دانشکده های روانشناسی، راه اندازی مراکز نظریه پردازی در انجمن ها و موسسات مرتبط با علوم رفتاری ارائه کردند.

بنا به این گزارش، در ادامه جلسه طرحنامه «نظریه عرفانی تعلیم و تربیت» بررسی شد. بر اساس آنچه که در این طرحنامه آمده است: مسئله اصلی طرح این است که چگونه می توان بر مبنای مکاتب و حیطه های تفکری در جهان اسلام از جمله  مکتب عرفان اسلامی، نظریه یا نظریه های جدید بومی در حوزة تعلیم و تربیت تولید کرد؟ به عبارت دیگر سئوال این است که آیا مکتب عرفان اسلامی ظرفیت  لازمبرای ایجاد نظریه های بومی در قلمرو تعلیم و تربیت را دارد؟ نظریه ای که بتواند در سطح جهانی نیز مورد اقبال و توجه قرار گیرد.

به گفته نویسنده این طرحنامه علاوه بر ضرورت تلاش در جهت تولید نظریه های بومی اسلامی ایرانی، امروزه در سطح دنیا، نظامهای تعلیم و تربیت با مسایل و مشکلات متعددی مواجه هستند. از جمله اینکه فرآیند تعلیم و تربیت عمدتاً به تربیت عقلانی و شناختی توجه کرده و در عمل در حیطه های دیگر از جمله تربیت عاطفی، معنوی و دینی چندان موفق نبوده است. به همین دلیل امروزه، در قلمرو تعلیم و تربیت موضوعاتی مثل عواطف و ارتباط آن با شناخت، اخلاق، معنویت و حتی نگاهی دوباره به این، بسیار مطرح هستند.

وی ادامه داد: این امر نه تنها در حیطة تعلیم و تربیت بلکه در حیطة روان شناسی نیز دیده می شود. برای مثال موضوع هوش های چندگانه گاردنر، همچنین موضوع عواطف شناختی(Cognitive emotions)، نمونه های بسیار خوبی از این توجه هستند. از سوی دیگر نظام تعلیم و تربیت ایران مستثنی نمی باشد. هر چند به نظر می آید که نظام تعلیم و تربیت ایران، به لحاظ اسلامی بودن بایستی مبرا از این مشکلات و چالشها باشد، لیکن در عمل نظام تعلیم و تربیت ما نیز از همان مشکلاتی رنج می برد که در سایر نظامها دیده می شود.

وی افزود: موضوع در ایران، بعضاً پیچیده تر نیز است. به طوری که حتی مشکلات و مسایل مربوط به حوزة تعلیم و تربیت ایران، بیشتر نمود پیدا می کند. برای نمونه در خصوص تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و حتی تربیت دینی، با مشکلات و مسایل متعددی مواجه هستیم. تحقیقات و مطالعاتی که در این حوزه ضرورت گرفته، خود،گواهی است بر این مدعا. بنا به باور اینجانب، این مشکلات صرفاً به حوزة اجرا و عمل باز نمی گردد بلکه آنگونه کا صاحب نظران و اندیشمندان هم به این باور رسیده اند، ریشة اصلی این مشکلات رابایستی در حوزة نظر و فقدان نظریه های مناسب جستجو کرد. با توجه به این شرایط، تلاش در جهت نظریه پردازی ضرورت پیدا می کند. در این راستا، همان طور که گفته شد، مدعای نویسنده این است که مکتب عرفان اسلامی ظرفیت لازم را برای پاسخگویی به مسایل و چالشهای نظام تعلیم و تربیت به ویژه در حیطه های نام برده شده را دارد.

اعضای شورای تخصصی علوم رفتاری پس از بحث و بررسی ابعاد مختلف این طرحنامه مقرر کردند که دو ارزیاب این طرحنامه را مورد بررسی قرار دهد.

كد خبر:41867
منبع خبر:روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره
تاريخ خبر:1397/02/09