صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری برگزار شد.


جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری روز شنبه 12 آبان ماه 1397برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره جلسه شورای تخصصی علوم رفتاری به ریاست دکتر غلامعلی افروز برگزار شد.

 بنا به این گزارش، ​این جلسه به بررسی طرحنامه «مبانی نظری تزکیه و تعلیم در آموزه دینی و وحیانی» اختصاص داشت. به اعتقاد نویسنده طرحنامه «یکی از اساسی ترین و کلیدی ترین پایه های تاثیرگذار در تحولات حیات بشری، موضوع تعلیم و تزکیه است، زیرا مخاطب آن انسان است؛ انسانی که در آفرینش محور خلقت است و بعد ساختاری آفرینش او از پیچیده ترین مخلوقات حق تعالی است.» از نظر صاحب طرحنامه «در چهل سال از استقرار نظام مقدس اسلامی نیز تغییر اساسی و جدی در این عرصه ایجاد نشده و محتوای آموزشی ما، کاملا برگرفته از آموزش لائیک غرب است و این هدف با ظرافت خاصی دنبال می گردد. همانگونه که در کشورهای لائیک و سکولار غربی نیز آموزش دین، بعضا وجود دارد، که این خود شیوه ای زیرکانه برای جدایی علم از دین، در مراکز علمی و آموزشی کاملا لحاظ شده و جای تأمل است که سبک و سیاق محتوای تمام کتب علوم، که پایه و اساس علم تلقی می شوند، در دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ارائه دهنده ناتورالیسم غربی است و حتی هنوز هم در برخی کتب علوم، آشکال تکامل انسان ( تفکر داروین) یافت می شود و تفکر تکامل انواع در متون دوره های تحصیلی ما تا دانشگا هها، تحت عنوان مبانی علمی تدریس می شود.»
صاحب مدعا معتقد است«از طرف دیگر، نباید تبیین مبانی جهان بینی الهی را صرفا بر عهده کتب دینی گذاشت و باید این مبانی را در کتب علوم و در دوره های بالاتر در دروس اختصاصی شیمی فیزیک خصوصا زیست گیاهی و جانوری، که دنیای شگفتی و ظرافت های محیر العقول در آفرینش است، کسب نمود. در آیات آفاقی و انفسی فرآن، همه هستی و اجزای آن به نور و تجلی حق و آیات و نشان های او تعبیر شده و این همه عظمت و شگفتی جلوه های حق تعالی است، در حالی که کتب مزبور به مخاطبان خود قواعد و فرمول های خشک و کسل کننده و همراه با آنها جهانی بدون ارتباط با آن حقیقت مطلق ارائه می دهند، به طوری که از این آموزش ها هیچ حظ و لذتی و انگیزه و نشاط معنوی نصیب مخاطب نمی شود. در صورتی که اگر آموزش در مسیر صحیح آن قرار گیرد. هرچه علم عمیق تر گردد تعبد و بندگی طالب آن بیشتر می شود.»
به اذعان صاحب طرحنامه «با توجه به مقدمه بالا ضرورت دارد جهان را به گونه ای دیگر ببینیم و دیدمان را نسبت به هستی تغییر دهیم. برای تحقق این نگرش باید دید و تفسیرمان را نسبت به تبیین جهان هستی و موجودات و انسان، که دارای کرامت ویژه و محور هستی است، عوض نمایم و پین شناخت هستی، انسان و جایگاه او در هستی یک تناسب منطقی ایجاد کنیم. این نوع نگرش باید عمدتا در هنگام تبیین علوم پایه لحاظ شود نه صرفا در مباحث دروس دینی ، در واقع خاستگاه اصلی تبیین جهان بینی، در علوم پایه است . لهذا تمامی علوم تعلیمی به تناسب قابلیتی که در انسان (از طریق فراگیری معرفت برای بندگی خدا) ایجاد می کنند مورد ارزیابی قرار می گیرند.»
نویسنده در ادامه می گوید: «این تحول میسر نمی شود مگر آنکه اساس و محور برداشت خویش را از کانون وحی و دین استخراج کنیم تا عالم هستی را آنگون که شایسته آن است بشناسیم. با توجه به فرهنگ وحیانی قرآن که در آیات بسیار آفاقی و انفسی، همه اجزای هستی به آیات الهی تعبیر شده و با توجه به معنی ایه که علامت و نشانه آن خالق مطلق است شناخت هر چیزی در عالم باید به شناخت و معرفت او منجر گردد وگرنه در مسیر درست قرار نگرفته است، همانگونه که در تعریف علم در یک جمله کوتاه، کشف حقایق از عالم تعبیر میگردد، شناخت هر چیزی در عالم به عنوان علم ( شناخت جمادات و گیاهان و حیوانات و )...باید نشانه خالق هستی باشد و به معرفت او منجر گردد. در این صورت است که مفهوم علمی و اهداف آن به گونه ای دیگر رقم می خورد و همه اهداف تعلیم و ترکیه در دایره حیات طیبه تفسیر می شود، زیرا انسانی که نگرش و اندیشه اش به نور حق متجلی گردید، اعمالش پسندیده و اصلاح می گردد و خداوند او را در حیات طیبه مأوا میدهد این اندیشه مجموعه کندو کاوی است درباره تعلیم و ترکیه در مبانی و حیائی از مدخل موضوع تا تعریف و اهداف و جایگاه علم و شاخصها و جهت گیری و انتظارات بشر از علم، در تفکرات غرب و تطبیق آن در مبانی وحیانی و دینی و بررسی اجمالی از وضعیت موجود که آیا جامعه علمی آموزشی ما در مسیر وحیانی حرکت میکند یا از آن فاصله گرفته و آیا برای تعالی این راه خط مشی مناسب و مرتبطی بیان شده است.»
كد خبر:42508
منبع خبر: روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره
تاريخ خبر:1397/08/13