صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


در مجمع هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ارائه شد:

گزارش روند نظریه‌پردازی در عرصه آموزش و پرورش

در مجمع هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ارائه شد:

جلسه 120 مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی،‌ نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره،  در ابتدای این جلسه گزارشی از روند نظریه‌پردازی در عرصه آموزش و پرورش توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به اهمیت نظریه‌پردازی در حوزه آموزش و پرورش برخی از الزامات و کاستی‌های این روند مورد اشاره قرار گرفت.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اهمیت و لزوم نظریه‌پردازی در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و طرح و نقد نظریات مختلف در این زمینه، تقویت روحیه نقد و نظریه‌پردازی در بخش تعلیم و تربیت نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان درباره اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: با توجه به ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یکی از مباحث جدی موضوع تفکر و پژوهش و چگونه اندیشیدن است. بنا به همین اهمیت در پایه اول ابتدایی بصورت تلفیقی این مباحث مطرح میشود و شیوه چگونه اندیشیدن را به دانش آموزان یاد می­دهیم و در پایه ششم درسی تحت عنوان «تفکر و پژوهش» پی ریزی کردیم. در دوره متوسطه اول و دوم نیز دروس تفکر و سبک زندگی و سواد رسانه­ای را ارائه می­دهیم.
وی ادامه داد: درکنار این موارد، برای معلمان نیز در  برنامه آموزش ضمن خدمت نیز این موارد را با معلمان کار میکنیم، همچنین بحث توسعه اندیشه ورزی در معلمان نیز برنامه­هایی در حال اجراست که همه این موارد از لزوم نظریه پردازی در عرصه آموزش پرورش حکایت دارد.
پس از ارائه این گزارش حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره طی سخنانی گفت: وقتی در یک پژوهشگاه و دانشگاه کمیته دستگاهی تشکیل می‌شود، این کمیته دستگاهی می‌تواند با استفاده از اعضای هیئت علمی سایر پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و با توجه به نیازسنجی‌ها، مبادرت به برگزاری کرسی کند.
وی افزود: حوزه تعلیم و تربیت با مباحث و مسائل متعددی مواجه است و پاسخگویی به این مباحث و مسائل نیازمند همافزایی و هماهنگی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است.
رئیس پژوهشگاه حکمت و فلسفه ادامه داد: اگر در یک مجموعه آموزشی و پژوهشی، رئیس و مدیر آن مجموعه دغدغه نسبت به برگزاری کرسی‌ها وجود داشته باشد، قطعاً در آن مجموعه با توفیق مواجه خواهیم شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه گفت: روند برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی رضایت‌بخش نیست و این موضوع برنامه‌ریزی کند.
دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: رویکرد تفکر مستقل باید در روح همه دروس جریان پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، پس از سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان طی سخنانی گفت: تغییر متون در حوزه آموزش و پرورش مستلزم تولید علم است و اگر این موضوع تحقق پیدا نکند متون آموزشی هم تحول پیدا نخواهد کرد.
وی افزود: مبانی فکری و نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستحکم است و اگر این مبانی مورد توجه قرار گیرد حوزه تعلیم و تربیت متحول می‌شود.
در ادامه جلسه، اعضاء نیز به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تبیین برنامه‌های اجرایی در آموزش دینی و بهره مندی از نظریات موجود در عرصه آموزش و پرورش، شناخت دقیق راهکارهای تقویت و ترویج روحیه نظریه‌پردازی و نقد، اجرای همه جانبه و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و لزوم تقویت نظریه‌پردازی به منظور تولید علم در راستای تحقق مرجعیت علمی به عنوان زمینه تمدن‌سازی نوین اسلامی.

كد خبر تصويري:8389
تاريخ خبر:1396/08/09

پیوست