صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


اولین همایش آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.

اولین همایش آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی با سخنرانی دکتر عبدالحسین خسروپناه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.

اولین همایش آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، اولین همایش آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی،حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاداسلامی،دکترعباسعلی حیدری سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک، روسا ، معاونان ، مدیران فرهنگی و اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاداسلامی استان های مرکزی،لرستان و همدان در تالار فردوسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.

دکترعباسعلی حیدری در ابتدای جلسه علاوه برخیرمقدم و خوشامدگویی گزارشی از روند برگزاری اولین همایش آشنایی کرسی‌های نظریه پردازی ارائه کرد.

سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی گفت:« همایش آشنایی با کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره از نظر مقام معظم رهبری تایید شده می باشد که با حضور مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی سه استان مرکزی ، لرستان و همدان برای بررسی روند آشنایی با کرسی ها در واحد اراک برگزار می شود .»

وی بیان کرد: «این اولین همایش در سطح دانشگاهی است که دراین مجموعه برگزار می شود. »

سرپرست دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک اظهار کرد: « باید در نظر داشت که حضور نخبگان دانشگاهی نقش تاثیر گذاری را در عرصه های متفاوت خواهد داشت و حضور پررنگ ایشان در قسمت های مختلف برای آگاهی دانشگاه ها بسیار مهم است چرا که نقش دانشگاه ها و جامعه از یکدیگر جدا نیستند و همچنین این همایش می تواند در حوادثی که امروزه اتفاق می افتد نقش مهم و بسزایی را ایفا کند.»

حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری در همایش آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی جدید فرهنگی است، اظهار کرد: « در تلاش هستیم تا زمینه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره دانشگاه فراهم شود که یکی از مسائل اصلی آن، کرسی‌های آزاداندیشی، کرسی های ترویجی و کرسی های نظریه‌پردازی است.»

وی افزود:« از دانشجویان انتظار می‌رود در برگزاری و اجرای کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه جدیت و تلاش داشته باشند.»

خیری گفت:« دبیرخانه این کرسی‌ها به پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شده است و در همین راستا برای نظارت و تشکیل کرسی‌ها کمیته دستگاهی٬ به ریاست دکتر فرهاد رهبر تشکیل شده است.»

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد در ادامه با بیان اینکه پیش‌نویس آیین‌نامه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی آماده شده است، ادامه داد: «این پیش‌نویس که بر اساس آیین‌نامه هیات حمایت از کرسی‌های آزاد‌اندیشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وباتوجه به شرایط دانشگاه آزاد اسلامی بومی‌سازی و تدوین شده است، به زودی ابلاغ می‌شود.»

وی اعلام کرد: « برای استان‌ها و هر کدام از واحدهای دانشگاهی کمیته‌ای برای ایجاد کرسی‌ها و نظارت بر آنها در نظر گرفته شده است.»

خیری با بیان اینکه دانشگاه آزاد در کرسی‌های آزاد اندیشی از دانشگاه‌های دولتی عقب است ادامه داد: « با توجه به اینکه 12 منطقه در سطح کشور تعریف شده است، باید به صورت ماهانه یک جلسه منطقه ای برگزار شود و امروز این همایش به عنوان اولین جلسه از سری جلسات کرسی های نظریه پردازی در واحد اراک برگزار شده است.»

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه ریاست دانشگاه تاکید زیادی بر موضوع کرسی‌های نظریه پردازی دارد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی پتاسیل 30 هزار عضو هیات علمی دارد که می تواند از این ظرفیت عظیم استفاده کرد تا شاهد کرسی‌های ترویجی در مرحله اول، و در نهایت کرسی‌های نظریه‌پردازی باشیم.

وی افزود: « دانشگاه آزاد اسلامی باید برای بهبود شرایط کرسی‌ها با دانشگاه‌های دولتی و حوزه‌های علمیه همکاری کند و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی هم در حال انعقاد است. پیشنهادهای مختلفی ارائه شده است و ما هم از مسئولین استان‌ها و واحدهای دانشگاهی و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درخواست داریم پیشنهادها و نقطه نظرات خود را درباره کرسی‌ها بیان کنند.»

خیری تصریح کرد: «دانشگاه آزاد می تواند برای تصویب و بازنگری رشته ها و همچنین متونی که در دانشگاه تدریس می شود به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند. در همین راستا سیاست‌های پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد معرفی و مکاتباتی با اعضای هیات علمی نیز شده است.»

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم عنوان کرد:« باید کارآمدی نظام برای نسل جوان تبیین شود و به نسل جدید منتقل شود که کشور در چه وضعیتی قرار داشت و اکنون چه اتفاقاتی و تحولاتی رخ داده است؟ قرار است همایش هایی در این زمینه برگزار شود کتب مختلفی تدوین شود تا به انتقال هویت انقلاب به نسل جوان کمک کرد. البته در این زمینه تاکنون کاستی هایی شده است.»

وی با اشاره به کرسی‌های آزاد اندیشی اعلام کرد:« برای کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویان٬ برنامه ویژه ای داریم. هیات مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی تشکیل و پیش نویس اقدامات پیش رو برای کرسی ها تدوین شده است.»

خیری با تاکید برلزوم تحقیقات میدانی توسط استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه افزود: «اعضای هیات علمی برای موضوعاتی که از طرف سازمان مرکزی اعلام می شود٬ تحقیقات میدانی انجام دهند. ارائه گزارشات راهبردی از وضعیت و محیط پیرامون در دانشگاه و جامعه نیز از مسائل مهمی است که اعضای هیات علمی باید به آن توجه کنند.»

به گفته خیری فصلنامه علمی پژوهشی با عنوان « گفتمان علمی اجتماعی انقلاب اسلامی» برای پر کردن خلاء تبیین بررسی‌های علوم اجتماعی انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.»

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کرد:« در حال حاضر که با کاستی دانشجو در برخی واحدها مواجه هستیم می توان این تهدید را با کارهای علمی و پژوهشی به فرصت تبدیل کرد و می توان بخشی از موظفی اعضای هیات علمی در اختیار پژوهشکده قرار گیرد.»

در ادامه دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی با اشاره به سابقه تشکیل این هیأت در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیأت حمایت دارای پنج شورای تخصصی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و کرسی هنر، معماری و شهرسازی است که اساتید و صاحب‌نظران برجسته هر رشته اعضای این شوراها را تشکیل می‌دهند.
دکتر خسروپناه با اشاره به اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شامل کرسی های ترویجی و کرسی تخصصی است، بیان کرد: کرسی های ترویجی به دو دسته کرسی های مناظره و کرسی های عرضه و نقد ایده علمی تقسیم می شوند.
وی افزود: در کرسی‌های ترویجی که هدف آن تمرین برای نظریه پردازی است اساتید موضوعات خود را در یک جلسه ارائه میدهند که پس از آن یک یا دو ناقد به نقد و بررسی نکات طرح شده میپردازند.
وی تصریح کرد: اما در کرسی‌های تخصصی که شامل کرسی نظریه پردازی، کرسی نوآوری و کرسی نقد است یک نفر به عنوان ارائه دهنده و حداقل سه تا پنج نفر به عنوان شورای داوران و شورای ناقدان حضور دارند که در چندین پیش اجلاسیه مباحث بررسی می شود و صاحب نظر نیز هربار پاسخ نقدهای مطرح شده در جلسات قبلی را بصورت مستدل و علمی خواهد داد و تا زمانی که اعلام کافی بودن ارائه نظریه از سوی داوران اعلام نشود، نشست‌ها ادامه خواهد داشت.
  رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: در کرسی‌های نظریه‌پردازی، طرح‌نامه ابتدا در کمیته های دستگاهی دانشگاه ها و مراکز علمی یا در شوراهای پنجگانه تخصصی ارزیابی و ممیزیاولیه می شود.
خسروپناه با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی باید به تولید علم بینجامد، اظهار کرد:«گاهی در برخی کرسی‌ها، حرف‌هایی زده می‌شود که مورد پسند برخی نیست، نهادهای امنیتی باید حمایت کنند و ورود سلبی نداشته باشند. اگر کرسی‌های نظریه‌پردازی حتی یک مورد هم با برخورد سلبی نیروهای امنیتی مواجه شود، اصل کار آسیب می‌بیند».
وی افزود: «اگر فردی به هر شخصی توهین بکند، با او طبق قوانین دانشگاه برخورد خواهد شد، اما در عالم مباحث علمی باید حلم داشت و نباید انتظار داشت همه مطابق میل ما سخن بگویند. چند سال پیش با وزیر اطلاعات و همچنین رئیس قوه قضاییه دیداری داشتیم و در آنجا نیز بیان کردم که حمایت نهادهای اینچنینی از کرسی‌ها، مهم است اما حمایت به معنای دخالت نیست».
خسروپناه ادامه داد: «باید اجازه داد دانشگاه‌ها خودشان کرسی‌ها را مدیریت کنند و اگر هم موردی اتفاق افتاد به مسئولین دانشگاه تذکر داده شود، تا طبق ضوابط برخورد شود. اگر بتوانیم با زبان علمی و منطق پاسخ شبهات را بدهیم، تاثیرگذار است».
وی اظهار کرد: «دانشگاه باید احساس آزادی داشته باشد، که حرف و نظر خود را با روش‌های علمی بیان کند و اگر اجازه چنین کاری داده شود دهان اغتشاش‌گران هم بسته می‌شود».
رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در پایان درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: «تا کنون دو هزار کرسی ترویجی و 200 کرسی نظریه‌پردازی برگزار شده است که ازاین تعداد 36 نظریه ثبت شده است. برخی استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان و یاسوج در زمینه برگزاری این کرسی‌ها فعالیت زیادی داشته‌اند اما استان مرکزی و شهر اراک تاکنون فعالیت جدی نداشته است».

عضو شورای ارتقا و تحول علوم انسانی با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی باید به تولید علم بینجامد، اظهار کرد:«گاهی در برخی کرسی‌ها، حرف‌هایی زده می‌شود که مورد پسند برخی نیست، نهادهای امنیتی باید حمایت کنند و ورود سلبی نداشته باشند. اگر کرسی‌های نظریه‌پردازی حتی یک مورد هم با برخورد سلبی نیروهای امنیتی مواجه شود، اصل کار آسیب می‌بیند.»

وی افزود: «اگر فردی به هر شخصی توهین بکند، با او طبق قوانین دانشگاه برخورد خواهد شد، اما در عالم مباحث علمی باید حلم داشت و نباید انتظار داشت همه مطابق میل ما سخن بگویند. چند سال پیش با وزیر اطلاعات و همچنین رئیس قوه قضاییه دیداری داشتیم و در آنجا نیز بیان کردم که حمایت نهادهای اینچنینی از کرسی‌ها، مهم است اما حمایت به معنای دخالت نیست.»

خسروپناه ادامه داد: «باید اجازه داد دانشگاه‌ها خودشان کرسی‌ها را مدیریت کنند و اگر هم موردی اتفاق افتاد به مسئولین دانشگاه تذکر داده شود، تا طبق ضوابط برخورد شود. اگر بتوانیم با زبان علمی و منطق پاسخ شبهات را بدهیم، تاثیرگذار است.»

وی اظهار کرد: « دانشگاه باید احساس آزادی داشته باشد، که حرف و نظر خود را با روش‌های علمی بیان کند و اگر اجازه چنین کاری داده شود دهان اغتشاش‌گران هم بسته می‌شود.»

رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، قند و مناظره در پایان درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: «تا کنون دو هزار کرسی ترویجی و 200 کرسی نظریه‌پردازی برگزار شده است که ازاین تعداد 36 نظریه ثبت شده است. برخی استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان و یاسوج در زمینه برگزاری این کرسی‌ها فعالیت زیادی داشته‌اند اما استان مرکزی و شهر اراک تاکنون فعالیت جدی نداشته است.»

 در نوبت عصر نیز کرسی "تعینات اجتماعی و معرفت دینی با تأکید برعلم فقه" با ارائه دکترمجید کافی و دو نفر نقاد (دکترحسین اژدری زاده و دکترحسین هادوی) و به دبیری حفیظ الله فولادی برگزار شد.

دکتر مجید کافی علاوه بر بیان توضیحاتی در خصوصی تاریخچه ی جامعه شناسی معرفت و اهمیت این موضوع گفت :« تاثیر عوامل اجتماعی بر شکل گیری جامعه شناسی دارای 4 لایه است و هم چنین جامعه شناسی معرفت در شکل گیری علوم مختلف و نظریه ها تاثیر به سزایی داشته است .»

مجید کافی در ادامه افزود : «امروزه دنیای معاصر در مقابل یک سری تغییرات و تحولات است و علوم با سرعت بسیار بالایی در حال تحول و رشد هستند و این سوال مطرح می شود که آیا با فقه ساده ای که قبلا داشتیم که پاسخگویی نیازهای یک جامعه کشاورزی و نو پا بوده است می تواند  پاسخگویی نیاز انسان امروز هم باشد ؟»

 دکتر کافی ضمن بیان مثال های فقهی که در دنیای امروزه مطرح است در گذشته خبری از آنها نبوده  ازجمله :قوانین مضاربه ,دیه , تغییر جنسیت و...گفت :«آیا درست است مرجعی طبق فقه گذشته به این مسائل پاسخ دهد ؟ وی عوامل مختلف اجتماعی ,تاریخی و حتی جغرافیای را در نظرات فقها موثر دانست ودر دامه افزود : سبک زندگی فقیه در استنباط وی موثر است همانطور که نگرش حضرت امام خمینی بر مسائل جامعه بعد از انقلاب با رویکردهای متفاوتی بوده است. »                

                          

دکتر کافی تصریح کرد : « در واقع علم فقه و مسائل اجتماعی دو سویه است و لزوما بحث ارزشی در این دو مورد صورت نمی گیرد وگاهی این رابطه عادی و گاهی نا آرام است .و در نتیجه بحث این است که : علم فقه باید با انواع جوامع متناسب باشد و همان طور که جوامع مختلفی داریم باید فقه الاجتماعات متفاوتی داشته باشیم و همچنین فقیه باید مسائل اجتماعی را عمیق بشناسد .»

در ادامه این همایش منتقدین به نقد بحث مطرح شده پرداختند و دکتر هادوی به عنوان منتقد اول ضمن بیان اینکه  رشد زمینه های آزاد اندیشی در دانشگاه  وظیفه ی دولت نیست و کرسی های آزاد اندیشی به رشد این مسایل کمک میکنند گفت : «آیا فقه و معرفت دینی شهر و تمدن را می سازد و یا شهر و تمدن است که فقه بر مبنای آن شکل میگیرد   ؟ در واقع وی تکنو لوژی را مولد تمدن دانست ودر ادامه گفت : هر علمی زاییده اجتماع است و پدیده های اجتماعی»

دکتر هادوی ضمن بیان اینکه جامعه شناسان بر این موضوع تاکید دارند که معرفت زاییده عوامل اجتماعی است و عوامل اجتماعی خود حاصل معرفت دینی است گفت : « در واقع ما دو قطب رو به روی هم نداریم و هر دو موضوع یکی   هستند و زمانی می توانیم فقه را پویا کنیم که ازدانش سیاسی استفاده کنیم .در واقع اگر فقه با اندیشه ها و حوزه های دیگر توانست گفتگو کند می تو اند موثر باشد و اگر بخواهد در عرض سایر مسائل قرار گیرد نا کار آمد است .»

حجت الاسلام و المسلمین دکتر  اژدری زاده به عنوان دومین منتقد ضمن بیان ویژگی های معرفت واینکه آیا تمام معرفتها ریشه در جامعه دارند گفت : «در واقع تاثیر تحولات اجتماعی بر معرفت بر هیچ کس پوشیده نیست  ولی این تاثیر در تمام. بخش های معرفت و جود ندارد و فقیه متولی تمام مسائل مربوط به زندگی انسان است .»

حجت الا سلام   اژدری زاده  در ادامه ضمن تاکید بر مراجعه به قرآن و احادیث و نظر ائمه در خصوص مسائل مختلف افزود : «در واقع مسیر حذف مسائل علوم انسانی از فقه درست نیست و ما بیاد به دنبال حل پرسش های خود بویسله ی استنباط از قرآن باشیم و پویای فقه بسیار مهم است و باید الگوهای امروزی و تغییرات زمانه راهم در نظر گرفت .»

در پایان همایش از بین حاضران در سالن هم نظر خواهی شد و موافقان و مخالفان در جمع به طر ح سوالات خود پرداختند .

درپایان همایش دکتر کلانتری معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه آزاداسلامی از نمایشگاه نشریات و دستاوردهای پژوهشی واحد اراک بازدید کردند.

 
كد خبر تصويري:8509
تاريخ خبر:1396/10/16

پیوست