صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

همایش منطقه‌ای «آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره» روز یکشنبه 6 اسفندماه 1396 از ساعت 9 صبح در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در این همایش که با هدف آشناسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها با چیستی، چرایی و چگونگی برگزاری کرسی‌های ترویجی نقد و مناظره و  تخصصی نظریه پردازی برگزار شد دکتر مصطفی اسماعیلی رئیس کمیته دستگاهی و دکتر علی اکبر مسگر معاون حمایت و گفتمان سازی دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، دکتر گودرز  صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی،  و همچنین روسا و معاونین دانشگاه‌های آذربایجان شرقی و گیلان حضور داشته‌اند.
 
در ابتدای این جلسه گزارش دانشگاه محقق اردبیلی، پیرامون اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روز درزمینهٔ برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی ارائه شد. در این گزارش با اشاره به برگزاری کارگاه‌های توجیهی و تخصصی و تدوین برنامه جامع حمایت از برخی از سرفصل‌ها و عناوین کرسی‌های ارائه شده نیز تشریح شد.
 
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش گفت: خوشحالیم که ما هم توانسته‌ایم در دانشگاه محقق اردبیلی به بخشی از منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.
 
گودرز صادقی با اشاره به اینکه گام‌های خوبی برای برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه محقق اردبیلی برداشته ایم، افزود: برخی از کرسی‌های پیشنهادی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی به تصویب مرکز رسیده است.
 
وی با بیان اینکه قرار است کمیته دستگاهی حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان اردبیل هم راه‌اندازی شود، تصریح کرد: بدون شک عدم توجه به عملکرد و رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها، این مراکز علمی را به دبیرستان‌های نسل اول تبدیل خواهد کرد.
 
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نباید صرفا آموزش محور باشند، گفت: اگر دانشگاه‌ها فقط آموزش محور بوده و فارغ‌التحصیل به جامعه تحویل دهند، قطعا از رسالت خود دور شده اند.
 
صادقی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در استان محروم واقع شده است، افزود: با این حال دانشگاه محقق اردبیلی بین دانشگاه‌های متوسط به بالای کشور قرار دارد و اگر ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس تعداد اعضای هیئت علمی باشد، وضعیت این دانشگاه بهتر از آن خواهد بود که به نظر می رسد.
 
در ادامه دکتر مصطفی اسماعیلی رئیس کمیته دستگاهی دبیرخانه با بیان اینکه مدت‌های زیادی است که در کشور بر امر کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تأکید می‌شود، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این مسئله تأکید داشته‌اند و بر اساس فرمایشات ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول رسیدگی به این امر شد که نتیجه آن تشکیل دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه کرسی‌ها به دو دسته کرسی‌های ترویجی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شوند، توضیح داد: کرسی‌های تخصصی به سه گروه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد و کرسی‌های ترویجی به دور گروه کرسی‌های عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی تقسیم‌بندی شده‌اند.
 
رئیس کمیته‌های دستگاهی هیت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی خاطرنشان کرد: در موضوع کرسی‌های تخصصی، مشکلی که در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود داشت، این بود که در گذشته مراکز علمی، تأکید زیادی بر برگزاری کرسی‌های تخصصی داشتند، اما اخیراً با تأکید بر برگزاری کرسی‌های ترویجی با رویکرد علمی، دانشگاه‌ها با آسانی و صلابت بیشتری در حال برگزاری این کرسی‌ها و آماده سازی فضای گفت‌وگو و نقد و ارائه نظریه هستند.
 
اسماعیلی با بیان اینکه مدیریت و تدبیر این فضا به خود دانشگاه سپرده شده است، گفت: فلسفه راه‌اندازی کمیته دستگاهی که نسبت به آن تأکید داریم، واگذاری بخشی از اختیارات هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی به همان دانشگاه است. زیرا معتقدیم مسئولین دانشگاه می‌توانند تصمیمات درستی در میدان و صحنه عمل بگیرد.
 
رئیس کمیته‌های دستگاهی دبیرخانه با تبیین ساختار هیئت حمایت، فرآیند پذیرش طرح نامه‌های کرسی‌های تخصصی و سیاست‌ها برای پیشبرد هر چه بهتر اهداف کمیته دستگاهی، اظهار داشت: ریاست کمیته دستگاهی بر عهده رئیس دانشگاه مربوطه است و معاونت پژوهشی، دبیری این کمیته را برعهده دارد و اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند طرح نامه‌های خود را به کمیته ارجاع دهند.
 
اسماعیلی با توضیح فرآیند پذیرش طرح‌نامه‌ها، گفت: این طرح‌نامه‌ها حتماً باید در کمیته دستگاهی دانشگاه جامع استان، تأیید و یک ارزیابی اولیه روی آنها انجام شود. سپس برای هیئت حمایت ارسال شوند. در گذشته از سراسر کشور به هیئت حمایت طرحنامه ها ارسال می‌شد که همین مسئله منجر به ایجاد فرآیندی طولانی و طاقت‌فرسا برای اعضای هیأت ‌علمی ‌شد و با دایر شدن کمیته‌های دستگاهی، بررسی طرح‌نامه‌ها به صورت کارشناسی و عالمانه و با مدت زمان کمتر انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به تجربه دانشگاه‌های برتر در امر برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، اظهار داشت: دانشگاه‌های علامه و اصفهان کرسی‌های ترویجی را شرط ترفیع اعضای هیئت علمی قرار دادند و گرنت‌های علمی و پژوهشی خود را به سمت کرسی‌های تخصصی و ترویجی معطوف کردند. همچنین دانشگاه اصفهان برای اساتیدی که کرسی نظریه‌پردازی موفقی داشته باشند، تا 100 میلیون تومان گرنت اختصاص می‌دهد و یا دانشگاه علامه مقالات مستخرج از کرسی‌های ترویجی را در کتاب‌های سالانه خود چاپ می‌کند و به آن امتیازی تخصیص می‌دهد.
 
وی با اشاره به وجود سه مدل طرح‌نامه شامل کرسی‌های نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد تصریح کرد: هر عضو هیأت‌علمی علاقمند می‌تواند در هر کدام از این شاخه‌ها طرح‌نامه خود را ارائه دهد؛ البته در خصوص کرسی‌های نظریه‌پردازی شرط اولیه داشتن اثر چاپ‌شده و منتشرشده است.
 
اسماعیلی با اشاره به نظرات و دیدگاه‌های دانشگاه‌های مختلف درباره این موضوع، به فرآیند تصویب یک نظریه اشاره کرد و افزود: وقتی طرح توسط صاحب‌نظر به دانشگاه ارائه می‌شود، در کمیته دستگاهی دانشگاه بررسی و در صورت تأیید با فرایندهای تنظیم شده درون دانشگاه به دبیرخانه هیئت حمایت ارسال و پس از ثبت در دبیرخانه به شورای علمی تخصصی هیئت ارجاع می‌شود.
 
وی با بیان اینکه شورای علمی تخصصی هیئت در پنج شاخه علوم عقلی، علوم نقلی، علوم اجتماعی، علوم رفتاری و هنر و معماری مشتمل بر همه حوزه‌های علوم انسانی طرح نامه‌های دریافتی را بررسی می‌کند، ادامه داد: پس از بررسی در این شورا، طرح‌نامه رد یا تأیید می‌شود که البته ممکن است تأیید به همراه اصلاحیه نیز باشد. اگر یک طرح‌نامه تأیید شود، در شورای داوران و ناقدان که توسط کمیته دستگاهی معرفی شده، با اعمال نظر شورای علمی تصویب می‌شود.
 
رئیس کمیته‌های دستگاهی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: پس از تأیید یک پیش‌اجلاسیه مانند جلسه پیش‌دفاع دکتری با حضور داوران و ناقدان برای طرح‌نامه برگزار و در نهایت اجلاسیه نهایی برای کرسی تخصصی برگزار خواهد شد که این فرآیند برای کرسی‌های تخصصی شامل کرسی‌های نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد تعریف شده است.
كد خبر تصويري:8607
منبع خبر :روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره
تاريخ خبر:1396/12/06

پیوست