صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


سومین کنگره کرسی های نظریه پردازی برگزار شد

سومین کنگره ملی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره برگزار شد.

سومین کنگره کرسی های نظریه پردازی برگزار شد

سومین کنگره «کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی» صبح امروز با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از نظریه‌پردازان و اساتید حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر، در سالن غدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

در این نشست علاوه بر بررسی چالش‌ها و راهکار‌های حمایت از گسترش کرسی‌ها در حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر و آشنایی با فعالیت‌های هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، از ۱۵ استاد صاحبنظر موفق تجلیل به عمل آمد.
 

آیت‌الله رشاد:

بزرگترین مانع نظریه‌پردازی، کلیشه‌ای فکر کردن است

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در این کنگره اظهار کرد: حدود یک دهه طول کشید تا جامعه دانشگاهی درک کرد که شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، نهادی علمی است و این نهاد مقبولیت نخبگانی ملی پیدا کرد. 

آیت الله علی‌‌اکبر رشاد با اشاره به تلاش‌های حجت‌‌الاسلام خسروپناه در برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و بلوغ این هیئت ادامه داد: حجت‌الاسلام خسروپناه، بار اصلی هیئت کرسی‌های نظریه‌پردازی را بر دوش کشیده است و از ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: زمانی که فضلا نامه‌ای در سال ۸۱ به رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه موضوع نظریه‌‌پردازی باید مسئول داشته باشد و نهادینه شود، نوشتند؛ این نامه سبب شد که رهبر معظم انقلاب ۱۶ اسفند ۸۱ پاسخ متقنی دادند و این پیشنهاد که نهادی برای ممیزی نظریه‌ها ایجاد شود، ارزش‌گذاری شد.

رشاد تأکید کرد: هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شد. تأسیس این نهاد نوید روزگار خوش را می‌داد اما باید مشکلات را بررسی می‌کردیم و ۴۶ مانع در ۶ بسته برای نظریه‌پردازی مطرح شد که وجود نداشتن شجاعت نقد، موانع اخلاقی، موانع فرهنگی و موانع سخت‌افزاری از جمله موانع نظریه پردازی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص مانع اصلی کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: بزرگترین و عمیق‌ترین مانع در نظریه‌پردازی، کلیشه‌ای اندیشیدن است که متأسفانه چه در حوزه و چه در دانشگاه این مورد وجود دارد. دانشگاهیان متعهدند و احساس مسئولیت می‌کنند اما از زندان کلیشه خارج نشده‌اند.

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی ادامه داد: برخی مجلات برای یک مقاله بیان می‌کنند که مقاله ارجاع لاتین ندارد و یا مقاله ای در isi ثبت نشده و مدعی‌اند که ارتقا پیدا نمی‌کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که برتری علمی را به خارج ارجاع ندهید. در سال ۱۹۶۴ نظریه خاص معرفت‌شناسی در دو صفحه نوشته شد اما ارجاع نداشت و این مقاله هنوز مورد تحقیق برخی مراکز علمی است. اینکه بر ارجاع تولیدات علمی به خارج از کشور اصرار داشته باشیم، اشتباه است. تا زمانی که اسیر کلیشه‌ای اندیشی هستیم، راه اشتباهی را طی می‌کنیم.

رشاد درباره وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: طلبه وقتی وارد حوزه می‌شود از ابتدا به دنبال اجتهاد است و اجتهاد در حوزه بد معنا می‌شود چرا که آفت حوزه، اجتهاد تقلیدی است که متأسفانه کلیشه‌ای‌‌اندیشی محسوب می‌شود و در محیط دانشگاهی و علمی نیز اسیر کلیشه‌ای‌‌‌اندیشی هستیم و تا زمانی که اسیر این موضوع باشیم، تحول و پیشرفت در علوم حاصل نمی‌شود.

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در پایان گفت: آیا ۷۰ هزار اعضای هیئت علمی که در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، هر کدام یک حرف نوین و جدیدی را عرضه کرده‌اند که ۷۰ هزار حرف تازه داشته باشیم؟ به نظرم تعداد حرف‌های تازه بسیاری کمتر از مورد توقع است و امیدواریم که کرسی‌های نظریه‌‌پردازی موجب ایجاد نظریات نوین شود.

 

خسروپناه:
هیچ خط قرمزی در کرسی‌های ترویجی وجود ندارد


حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، گفت: ۱۷ سال است که این هیئت راه‌اندازی شده و در ۵ سالی که بنده به عنوان رئیس دبیرخانه هیئت حضور دارم، شاهد کارهای بزرگی هستم که در این هیئت انجام شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از هزار طرح نظریه به هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره ارسال شده که بیش از ۴۰۰ طرح به عنوان نظریه اجرایی شده است. از بین ۴۰۰ نظریه اجراشده نیز ۴۶ طرح پذیرفته و ثبت شد و علاوه بر آن، در ۵ سال گذشته ۲هزار و ۶۰۰ کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است.

خسروپناه با اشاره به برگزاری سه دوره کنگره «کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره»، خاطرنشان کرد: اولین کنگره ۵ سال پیش و در دوره ریاست دکتر طهرانچی در دانشگاه شهید بهشتی و دومین کنگره نیز ۲ سال پیش با همت دکتر سلیمی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. امسال سومین دوره این کنگره است که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با تأکید بر اینکه در برگزاری کرسی‌های ترویجی و تخصصی، هیچ خط قرمزی وجود ندارد، اظهار داشت: برخی اساتید ادعا می‌کردند که آزادی بیان وجود ندارد، اما با برگزاری این کرسی‌ها، دیگر هیچ استادی چنین اظهارنظری نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با انتقاد از تعداد اندک نظریه‌ها در حوزه علوم انسانی، علوم اسلامی و هنر گفت: تعداد نظریات ثبت و اجراشده، متناسب با جمعیت استادان این رشته‌ها نیست و نیازمند تقویت است.

وی ادامه داد: برای تقویت و توسعه نظریه‌ها در رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم اسلامی و هنر، باید به روش‌شناسی علوم در رشته‌های مختلف توجه داشت، چرا که اگر دانشجویان و اساتید به روش‌شناسی تسلط پیدا کنند، تولید و کشف نظریات افزایش می‌یابد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از آموزش‌محور بودن ساختار دانشگاه‌ها در ایران، گفت: ساختار دانشگاه باید به آموزش پژوهش‌محور و کارآمد تغییر یابد. یکی از راهکارهایی که می‌تواند منجر به تقویت نظریه‌پردازی شود، تأسیس رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های بین رشته‌ای است.

خسروپناه تصریح کرد: در برگزاری کرسی‌های ترویجی و تخصصی هیچ خط قرمزی وجود ندارد. تمام اساتید می‌توانند آزادانه با روش علمی به بحث بپردازند. کرسی‌هایی در نقد نظریه ولایت فقیه برگزار شده است، بدون اینکه احدی در دانشگاه و بیرون از دانشگاه تعرضی داشته باشد.

وی با اشاره به تعریف نظریه گفت: نظریه یک ادعای نو، روش‌مند، مدلل و مورد قبول نسبی جمعی از اساتید و متخصصان آن فهم است.

خسروپناه با طرح این پرسش که چگونه می‌توان فرآیند نظریه‌پردازی را توسعه داد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که فلسفه‌‌های علوم به‌ویژه روش‌شناسی آن ایجاد نشود، شاید امیدی نباشد که کشف نظریه‌ها توسعه یابد. دانستن نظریه‌های پیشین امری ضروری است اما اگر متدلوژی نظریه نباشد، نمی‌توان نظریه تولید کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، اصلاحات ساختاری در دانشگاه و حوزه را امری ضروری دانست و بیان کرد: ساختار دانشگاه‌ها و حوزه‌ها آموزش محور است در حالی که این ساختار باید به آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد تبدیل شود. یکی از راهکارها برای شکل‌گیری ساختار آموزشِ پژوهش‌محور، تأسیس رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های بین رشته‌ای است.

 

در این مراسم از ۱۶ طرح برجسته تقدیر و تجلیل به عمل آمد و افراد شاخص تقدیرنامه‌های خود را توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، سید سعید رضا عاملی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد دریافت کردند.

در حوزه نظریه‌پردازی کرسی‌های زیر حائز رتبه شدند:

۱)امنیت متعالیه توسط حجت‌الاسلام لک زایی

۲)نسبت اسلامی با ساختار و مراحل پنج‌گانه در فرایند انسانی توسط عبدالحمید نقره‌کار

۳)نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده از اصغر افتخاری

۴)تفسیر موضوعی میام رشته‌ای قرآن از جامعه المصطفی

۵)محله؛ پدیده پایدار اجتماعی با مرکزیت مسجد از محمدرضا پورجعفر

در کرسی‌های نوآوری افراد زیر رتبه‌های برتر را کسب کردند:

۶)عدل شبکه‌ای از عبدالحمید واسطی

۷)قانون طبیعی اسلامی از محمدحسین طالبی

۸)اصول فقه؛ توسعه گستره با ساختار جدید از ابوالقاسم علی دوست

۹)منطق گفتمان قرآن کریم از محمدباقر سعیدی روشن

۱۰)امامت قرآنی به‌مثابه تفویض دین از فتح‌الله نجار زادگان

۱۱)موضوع شناسی، دانشی نو و مبانی آن از عباس زهیری

در بخش کرسی‌های نقد نو افراد زیر حائز رتبه شدند:

۱۲)نقد انسجام گروی کیث لرر در توجیه معرفت از مهدی عبداللهی

۱۳)نقد تعریف زیبایی شناسانه زبان محور از عرفان اسلامی توسط سعید رحیمیان

۱۴)نقد قاعده تداخل قصاص در قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ از احمد حاجی ده آبادی

۱۵) نقد رویه الشهید صدر حول حقیقه العقود، از خالد غفوری

۱۶)نقد رویه الشهید الصدر حول حقیقه العقود، از خالد غفوری

در لینک زیر میتوانید گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از این همایش مشاهده کنید:
http://www.iribnews.ir/fa/news/2376890/%D8%B3%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%B3%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C

كد خبر تصويري:9175
منبع خبر :روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره
تاريخ خبر:1397/12/21

پیوست